Thursday, April 03, 2008

Meget gammel edderkop



På en tur til Møns Klint med Malik, fandt jeg et lille stykke rav. Med en længde på 3 cm. så det forholdsvis ubetydeligt ud. Det gjorde dog ikke min glæde ved at finde det mindre.

Da jeg kom hjem fandt jeg en flade på ravklumpen der tilnærmelsesvis var plan og polerede den op. Og at tænke sig, det viste sig at der var en lille edderkop inde i den.
Edderkoppen er ikke mere en 1-2 mm lang, men som macro fotoet viser er den meget velbevaret.

Det er jo fantastisk at noget der er minimum 30 millioner år gammelt kan se så levende ud. Det ser ud som om den er blevet indlejret i ravet for få minutter siden. Helt utroligt at tænke på at edderkoppen kravlede rundt her på jorden langt tid før mennesket kom til.

30 millioner år er forbandet lang tid, og jeg kan ikke lade være med at tænke på om den her edderkoppeart stadig findes på jorden eller om den er uddød for millioner af år siden.


No comments: